انتخاب cms

انتخاب cms -برپو سامانه تبلیغات و طراحی انلاین

انتخاب cms :احتمالا شما هم نام وردپرس یا جوملا را شنیده باشید و حتی از آنها استفاده کنید. در واقع این ابزارها و بسیاری از نمونه‌های مشابه دیگر، یک سیستم مدیریت محتوا هستند که می‌توانید از آنها برای ساخت وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی استفاده کنید. اما یکی از مهمترین سوالات همیشه این بوده است که چگونه یک سیستم مدیریت محتوای (CMS) مناسب انتخاب کنیم و در واقع بهترین گزینه کدامست؟

ویژگی یک CMS خوب

انتخاب cms

یک سیستم‌ مدیریت محتوا باید حداقل نیازهای ما را برطرف کند تا بتوانیم به‌سادگی از آن استفاده کنیم. این نیازهای حداقلی را بیش‌تر CMSها می‌توانند برطرف کنند اما ممکن است هر شخصی به دنبال امکان خاصی باشد که یک سیستم‌ مدیریت محتوای خاصی برای او مناسب‌تر باشد. اما در کل یک CMS خوب باید ویژگی‌های زیر را داشته باشد:

  • طراحی زیبا و کاربرپسند
  • کاربری آسان و ساده
  • مستندات آموزشی
  • سرعت خوب و مناسب
  • تنوع امکانات و امکان اضافه کردن راحت آنها
  • برخورداری از قالب‌های متنوع، حرفه‌ای و جذاب
  • رعایت اصول سئو
  • برخورداری از افزونه‌ها و ابزارک‌های مختلف
  • داشتن امنیت بالا
  • پشتیبانی خوب
  • به‌روزرسانی‌های پیوسته و کاربردی
  • پوشش حداکثر نیازهای کاربران
  • انتخاب CMS  و هماهنگی با هدف

    حالا وقت آن است که درباره هماهنگی اهداف و CMS‌ها گوناگون صحبت کنیم. بگذارید در همین اول کار خیال شما را راحت کنم. اگر کار شما یک فروشگاه اینترنتی محدود به هزار تا ۵۰۰۰ محصول با دقیقه‌ای حدود ۲۰۰ درخواست است، حتما از وردپرس و افزونه فروشگاهی آن “ووکامرس” استفاده کنید. به حرف کسی هم چندان گوش ندهید، بهترین انتخاب شما این است. شاید باورتان نشود وردپرس به تنهایی ۳۰درصد تمام محتوای وب دنیا را منتشر می‌کند و هزاران دولوپر در سراسر جهان هر لحظه روی آن کار می‌کنند. اما اگر می‌خواهید در هنگام فروش اجناستان سرویس خاصی ارائه دهید یا صفحات شما باید کار خاصی را برای مشتریانتان انجام دهد گزینه‌های دیگر را بررسی کنید.

    گروهی از سیستم‌های مدیریت محتوای فروشگاهی هم هستند که شما عملا آن را اجاره می‌کنید. با انتخاب CMS‌های اجاره‌ای شما هیچ پولی برای طراحی سایت خود به دولوپرها نمی‌دهید، اما دولوپر‌ها درصدی از فروش شما را به خود اختصاص می‌دهند. گاهی همه تنظیمات و اختصاصی سازی‌ها هم در این سیستم‌های مدیریت محتوا مجانی است شاید باورکردنی نباشد اما سیستم‌هایی مانند شاپی‌فای shopify اینگونه‌اند در ایران نیز سرویس‌های سازیتو و ایران شاپی‌فای هم اینگونه‌اند.

    ۵ اشتباه رایج در انتخاب CMS

    انتخاب cms

    اشتباه ۱: انتخاب سیستم مدیریت محتوا حرفه ای پسند!

    اولین نکته ای که لازم است یک طراح در نظر بگیرد این است که بخاطر داشته باشد ساختن سایت ها برای استفاده کاربران عادی است و نه برای کسانی که به اندازه او در این کار متخصص هستند. مگر اینکه برای سایت شخصی خودش CMS ی انتخاب کند که مورد علاقه اش باشد و کارکردن با آن برایش راحت باشد. نکته مهم این است که آیا آنطور که کاربران انتظار دارند کار کردن با سایت برایشان راحت است یا خیر. بنابراین در دراز مدت برای شما بهتر خواهد بود که از CMS ی استفاده نمایید که رابط مدیریتی ساده ای داشته باشد حتی اگر مجبور باشید که برای نیاز مشتریانتان تغییراتی در آن اعمال نمایید.

    اشتباه ۲: هرچه همه پسندتر، بهتر!

    به این نکته توجه داشته باشید که یک CMS، چه کدباز باشد یا نه، استفاده تعداد زیادی از طراحان و کاربران نمی تواند دلیل خوبی برای انتخاب سیستم مدیریت محتوا آن باشد. گرفتار تبلیغات و وعده های مختلف در ارائه افزونه ها و وصله های مختلف نشوید. این یک دام است!

    فقط اینکه تعداد زیادی از یک CMS استفاده می کنند دلیلی برای مناسب بودن آن نیست. به عنوان مثال تعداد زیادی از مردم به استفاده از لینوکس اصرار دارند و این کار مشکلات زیادی برایشان بوجود می آورد. من هنوز دلیل خاصی برای این اصرار و پافشاری آنها پیدا نکرده ام. مشابه این موضوع در انتخاب CMS نیز به شدت ایده بدی است.

    دلیل دیگری که مردم این نوع از CMS ها را انتخاب می کنند این است که می بینند شرکتهای بزرگ و سرمایه های فراوانی در پشت این نرم افزارهای وب قرار دارند.

    اشتباه ۳: همراه شدن با کوچکترها!

    این اشتباه شبیه مورد ۲ است، اینکه شما به جای انتخاب سیستم مدیریت محتوا حجیم و پر استفاده سراغ یک نوع خیلی ساده تر آن بروید. همیشه از این موضوع اطمینان پیدا کنید که CMS ی که انتخاب نموده اید تمامی افزونه ها و قابلیتهایی که احتیاج دارید را داشته باشد. بسیاری از اوقات قبل از انتخاب CMS بنظرتان می رسد که اینگونه است اما تا وقتی که اطمینان پیدا نکرده اید که تمامی موارد موردنیاز شما را دارا می باشد تصمیم به انتخاب آن نگیرید.

    اشتباه ۴: تحقیق نکردن

    همیشه قبل از انتخاب سیستم مدیریت محتوا درباره آن تحقیق کنید. سایتهایی که با آن CMS طراحی شده اند را بررسی کنید. به مدیرانشان ایمیل بزنید و درباره نظرات مثبت و منفی آنها بحث کنید.

    بعضی اوقات لازم است تا وقت بیشتری را صرف نصب و تست کردن یک CMS  نمایید. ابتدا سایت را برای خودتان بسازید و سپس برای مشتریان خود این کار را انجام دهید. گاهی تصور می کنید که یک افزونه یا ماژول به درستی کار می کند اما زمان تست متوجه می شوید که کاملا ناقص است و حتی مجبور می شوید برای یک ماژول که مورد احتیاجتان است پول پرداخت کنید.

    اشتباه ۵: یک متخصص IT برای شما CMS را انتخاب کند

    هیچوقت انتخاب سیستم مدیریت محتوا خود را به عهده یک فرد متخصص IT نگذارید! زیرا کمتر دیده شده است که چنین افرادی نرم افزاری را انتخاب کنند که هم دارای کدهای بهینه ای باشد و هم محیط کاربر پسندی داشته باشد. فرقی نمی کند که شما یک شرکت بزرگ هستید و یا یک گروه کاری کوچک، برای اینکه در آینده با مشکل مواجه نشوید سعی کنید تا به محیط کاربری CMS خود اهمیت زیادی بدهید.

    اگر در موقعیتی قرار گرفتید که می خواهید یک برنامه نویس بعضی از قابلیتها را برایتان طراحی کند، ابتدا لیستی از تمامی آنها تهیه نمایید تا بتوانید به بهترین وجه تصمیم گیری کنید.

    بی شک خواندن این مطلب به آگاهی شما را در انتخاب یک CMS مناسب کمک می کند