تأثیر شبکه های اجتماعی بر سئو

تأثیر شبکه های اجتماعی بر سئو -برپو سامانه تبلیغات و طراحی آنلاین

تأثیر شبکه های اجتماعی بر سئو  اگر چه امروزه، هیچ شکی در تاثیر شبکه های اجتماعی بر سئو سایت شکی وجود ندارد، اما در شدت و میزان تاثیر سیگنال‌های شبکه های اجتماعی در رتبه‌بندی وب‌سایت‌ها، همچنان ابهاماتی مطرح است.

مطالعات متعددی درباره وابستگی سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی و رتبه‌بندی سایت‌ها انجام شده که فارغ از تفاوت‌هایی  که در نتایج آنها وجود دارد، روشن است که اهمیت این سیگنال‌ها در طول زمان افزایش یافته است. در نتیجه هم‌اکنون با چند پرسش اساسی مواجهیم:

چرا و چگونه سیگنال‌های شبکه‌های اجتماعی موجب بهبود رتبه سایت می‌شوند؟

تأثیر شبکه های اجتماعی بر روی سئو سایت هرچند پاسخ به این سؤال کمی بحث‌برانگیز است، اما به عقیده من شبکه های اجتماعی به‌طور مستقیم و غیرمستقیم بر رتبه‌بندی سایت‌ها در موتورهای جستجو تاثیر می‌گذارند. تأثیرات مستقیم ناشی از عوامل زیر است:

  • تعداد افرادی که برند شما را در فیس‌بوک لایک می‌کنند
  • تعداد اشتراک‌گذاری در فیس‌بوک
  • تعداد فالوئرهای توئیتر
  • تعداد توئیت هایی که نام تجاری شما را منشن کرده یا لینک وب‌سایت شما را در آن قرار می‌دهند.

تأثیرات غیرمستقیم نیز از عوامل زیر حاصل می‌شود:

  • افزایش Inbound Link ناشی از بازدید بیشتر و آگاهی کاربران از نام تجاری شما
  • افزایش نظرات مثبت ناشی از رضایت بیشتر مشتریان یا کاربران
  • کاهش نرخ بانس ریت، افزایش مدت زمان ماندن کاربر در سایت و بازدید دوباره از وب‌سایت شما

درحالی‌که اثرات مستقیم بسیار ساده و بدیهی هستند، ترجیح می‌دهیم که در مورد اثرات غیرمستقیم کمی بیشتر توضیح دهیم. همچنین، باید توجه داشته باشید که شبکه های اجتماعی به فیسبوک و توئیتر ختم نمی‌شوند و شبکه‌هایی نظیر لینکدین، گوگل پلاس و حتی اینستاگرام نیز در سئوی سایت شما تاثیر دارند.

اثرات سئو

سئو بخشی عالی و جدایی ناپذیر از استراتژی بازاریابی است. با فعالیت های زیاد و گوناگونی می توانید تجارت خود را در اینترنت گسترش دهید.
مانند سرمایه گذاری در رسانه های اجتماعی، بازاریابی های ایمیلی، بازاریابی یوتیوب، تبلیغات فیسبوک و …
نکته ی زیبایی که در مورد سئو وجود دارد و آن را از سایر کانال های بازاریابی دیجیتال متمایز می کند این است که وقتی کاربری به موتور جستجویی مراجعه می کند به معنای این است که به دنبال کسب اطلاعات درباره موضوعی می باشد. این دقیقاً همان اثر سئو می باشد.
سئو یعنی قرار دادن خود در پیش چشمان کاربران و ارائه ی راه حل به آنها.

اقداماتی که می توانید برای ارتقاء رتبه ی وب سایت خود از طریق شبکه های اجتماعی انجام دهید:

محتوای با کیفیت تولید کنید

اگر بتوانید محتوای با کیفیت برای وب سایت و یا شبکه های اجتماعی خود تولید کنید و انتشار دهید، احتمال اینکه کاربران بیشتری را به حرفه ی خود جذب کنید، افزایش می یابد.
ایجاد محتوای با کیفیت و به اشتراک گذاری آن در شبکه های اجتماعی علاوه بر خلق ارزشی برای کاربران، این امکان را به کاربران می دهد تا بتوانند نظرات خود را آزادانه بیان کنند.
همچنین از طریق رسانه های اجتماعی احتمال اینکه کاربران بیشتری به وب سایت شما تمایل پیدا کنند، بیشتر می شود.
شاید این ترافیک به طور مستقیم نتواند سئوی وب سایت شما را تحت تأثیر قرار دهد، اما حتماً باعث افزایش قدرت دامنه ی شما می شود. زیرا لینک های وب سایت شما افزایش خواهند یافت که می تواند باعث بهبود سئوی وب سایت شما شود.
با ایجاد محتوای با کیفیت و جذاب می توانید توجه کاربران را به حرفه ی خود جلب کنید.

دسترسی به محتوای خود را گسترش دهید

خلاصه ی محتوای با ارزشی که تولید کرده اید را به غیر از وبلاگ خود در کانال های دیگر رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید تا بیشتر در دسترس کاربران باشد.

قسمت های اطلاعات شبکه های اجتماعی را خالی نگذارید

در قسمت اطلاعات پروفایل پلتفرم های اجتماعی از کلمات کلیدی وب سایت خود استفاده کنید به گونه ای که تجارت شما را توصیف کند. همچنین از کلماتی استفاده کنید که کاربران مورد جستجو قرار می دهند. همیشه پیوند های کانال های اجتماعی را به وب سایت خود اضافه کنید. هنگام پر کردن پروفایل های اجتماعی حتماً آدرس و شماره تلفن را پر کنید و اطمینان حاصل کنید که شغل شما در دسته ی درستی قرار گرفته است.

از ویدئو در محتوای خود استفاده کنید

گوگل و سایر موتور های جستجو، ارزش ویدئو را در الگوریتم های خود نهادینه کرده اند. یوتیوب با اینکه یک پلتفرم رسانه ی اجتماعی می باشد، اما یک موتور جستجوی بزرگ با بیلیارد ها بیننده نیز می باشد.
سعی کنید به طور منظم مثلاً به صورت هفتگی و یا ماهانه ویدئو های بهینه شده ای را در بستر یوتیوب انتشار دهید. با انتشار محتوای ویدئویی نه تنها موتور های جستجوگر برای نتایج جستجوی ارگانیک به آنها می خزند بلکه قرار گرفتن ویدئو های شما در یوتیوب می تواند باعث افزایش ترافیک وب سایت شما و بهبود رتبه بندی آن شود.
بعلاوه، می توانید در ویدئو ها و یا توضیحات متا پیوند هایی به سایت خود اضافه کنید تا ترافیک ویدئو ها باعث افزایش کلیک وب سایت شما شود.
امروزه دیگر مردم برای یافتن اطلاعات مورد نیاز خود فقط به گوگل یا بینگ مراجعه نمی کنند. آنها خیلی از بستر های اجتماعی را نیز مورد جستجو قرار می دهند. حتی در این زمینه برخی از متخصصین سئو معتقدند که بهینه سازی موتور های جستجو شامل بهینه سازی جستجوهایی که در شبکه های اجتماعی انجام می شود، نیز هست.
خیلی از کاربران برای اینکه حضور آنلاین شما را بسنجند، یک جستجوی سریع در یوتیوب یا اینستاگرام یا فیسبوک در مورد شما انجام می دهند.
بنابراین باید سئوی وب سایت خود را نه تنها برای موتور های جستجو مانند گوگل و بینگ بلکه برای موتور های جستجوی شبکه های اجتماعی نیز بهبود ببخشید.

برای ایجاد لینک، محتوای قابل اشتراک تولید کنید

لینک ها یک عامل کلیدی در سئو هستند. رابطه ی خوب وب سایت شما با دیگر وب سایت ها از طریق لینک ها مشخص می شود. ایجاد لینک به وب سایت های معتبر و بک لینک از آنها باعث ایجاد اعتبار برای شما می شود و این از دیدگاه گوگل مخفی نمی ماند. وقتی اعتبار وب سایت شما افزایش بیابد، می توانید در SERP رتبه های بهتری به دست آورید. نظرات، توییت ها و … می توانند در وزن لینک های شما نقش داشته باشند. اگر بتوانید محتوایی تولید کنید که افراد زیادی خواهان به اشتراک گذاری آنها باشند، می توانید لینک های بیشتری به دست آورید.

نتیجه

به رسانه های اجتماعی به دیده ی تقویت کننده های محتوای خود فکر کنید. هر چه محتوای با ارزش تری برای رسانه های اجتماعی تولید کنید که مردم بیشتر بپسندند و آن را بیشتر به اشتراک بگذارند و یا در مورد آن نظر بدهند، احتمال اینکه بک لینک ها به وب سایت شما، کلیک ها و ترافیک وب سایت شما افزایش یابد، بیشتر می شود. بنابراین رسانه های اجتماعی می توانند به طور غیر مستقیم باعث بهبود سئو و ارتقاء رتبه ی وب سایت شما شوند.