تگ canonical چیست؟

تگ canonical چیست؟:تگ canonical قطعه ای از کد HTML است که نسخه اصلی را برای صفحات تکراری، تقریباً تکراری و مشابه تعریف می کند. به عبارت دیگر، اگر شما محتواهای مشابهی در URL های مختلف داشته باشید، می توانید با استفاده از برچسب canonical مشخص کنید کدام نسخه اصلی است و بنابراین باید ایندکس index شود.

تگ canonical چیست؟

برچسب canonical همه چیز درباره محتوای تکراری است. این یک کلمه نسبتاً غیرمعمول است اما از نظر ریشه شناسی مناسب است. این کلمه از Canon مشتق شده است که در اصل به قوانین کتاب مقدس، استانداردی برای قضاوت  اشاره داشته است. بعداً از آن برای اشاره به آثار نویسنده ای استفاده شد که به عنوان آثار معتبر پذیرفته شده بودند.

آخرین معنی آن جایی است که به اینترنت، سئو و موتورهای جستجو مربوط می شود. کمک به موتورهای جستجو در شناسایی صفحه اصلی در رابطه با محتوای تکراری. دلایل موجهی برای تکرار محتوا وجود دارد ، به ویژه هنگامی که صحبت از URL های ساخته شده در سیستم می شود.

تگ canonical چیست؟

چرا از تگ canonical برای سایت ها استفاده می شود؟ 

  • وجود چندین URL : به ویژه در سایت های فروشگاهی که URL ها از طریق گزینه های فیلتر برای قیمت ، رنگ ، رتبه بندی
  • و غیره ایجاد می شوند.
  • URL های Session ID: به طور خودکار توسط سیستم شما تولید می شود. همین مورد برای ردیابی URL ها ، بردکرامب (Breadcrumb) یا نشانگر صفحات ، نسخه های مناسب چاپگر و پیوندهای ثابت در CMS خاص وجود دارد.
  • HTTP ، HTTPS و WWW : موتورهای جستجو به http://www.mydomain.com ، http://mydomain.com و https://www.mydomain.com به عنوان صفحات مجزا مراجعه می کنند و آنها را به صورت جداگانه کرال crawl (و احتمالاً index می کنند).
  • حروف: اکثر مرورگرها با حروف کوچک و بزرگ یکسان عمل می کنند اما این مورد لزوماً در مورد موتورهای جستجو صادق نیست، بنابراین اگر وب سایت شما در نام فایل ها و ساختار پوشه حروف کوچک و بزرگ را توامان داشته باشد ، باید از تگ canonical استفاده کنید.
  • URL تلفن همراه: هنگام استفاده از URL ویژه (به طورمعمول mydomain.com) برای نسخه موبایل وب سایت خود.
  • URL کشور: هنگام استفاده از چندین URL خاص کشور مثلا ir ، محتوا تا حد زیادی ثابت باقی می ماند ، تنها با چند تفاوت جزئی. اگر زبان سایت متفاوت باشد این مورد اعمال نمی شود ، در این صورت شما می خواهید موتورهای جستجو نتایج جداگانه ای ارائه دهند.

در بیشتر این موارد، محتوا در واقع کپی نیست. اینها چندین URL هستند که از یک محتوا استفاده می کنند. کپی زمانی

است که محتوای واقعی در چندین URL منحصر به فرد مثلا (www.mydomain.com در مقابل www.someotherdomain.co)

ظاهر می شود ، که اغلب در نتیجه پیوند محتوا است.

تگ canonical در کدام یک از موارد بالا استفاده می شود؟

از تگ canonical باید در همه این موارد استفاده شود تا به موتورهای جستجو بگویید محتوای اصلی چیست و کدام URL

باید کرال شود، فهرست شود و در SERP نمایش داده شود.

استفاده از برچسب کانونیکال اجباری نیست. مت کاتس قبلاً اظهار داشت که محتوای تکراری بندرت منجر به جریمه

می شود ، مگر اینکه هرزنامه ( spam ) باشد یا برای دستکاری در رتبه استفاده شود. Google برای جلوگیری از بهم ریختگی

SERP با همان نتایج از URL های مختلف ، بیشتر محتوای تکراری را نادیده می گیرد.

سینتکس تگ canonical به چه صورت است؟

Canonical tags از سینتکس ساده و سازگار استفاده می کنند و در بخش <head> یک صفحه وب قرار می گیرند:

کد canonical tag

در اینجا معنی هر قسمت از این کد در انگلیسی دیده می شود:

“link rel = canonical”: لینک موجود در این برچسب نسخه اصلی (متعارف) این صفحه است.

” href = “https://example.com/sample-page: نسخه متعارف را می توان در این URL یافت.

چرا تگ های canonical برای سئو مهم هستند؟

به زبان ساده ، محتوای تکراری موتورهای جستجو را گیج می کند. وقتی موتورهای جستجو به چندین صفحه با محتوای

یکسان نگاه می کنند و هیچ سیگنال بهینه سازی کلمه کلیدی مشخصی وجود ندارند ربات های گوگل:

  • نمی دانند به کدام محتوا اعتبار اختصاص دهد
  • نمی دانند چه صفحه ای باید ایندکس شود
  • نمی دانند کدام صفحات باید در نتایج رتبه بندی شوند

یک برچسب rel = canonical این موضوع را روشن می کند ، به موتورهای جستجو کمک می کند تا محتوا را درک کنند، از

نادیده گرفتن صفحه در ایندکس ربات ها جلوگیری شود و احتمال رتبه بندی محتوا را بهبود می بخشد.

نحوه استفاده صحیح از تگ Canonical

اولین کاری که باید هنگام استفاده از برچسب canonical انجام شود این است که تصمیم بگیرید کدام یک از URL ها ارجح است

و سپس کد زیر را به بخش URL های ارجح و همه انواع آن اضافه کنید:

کد canonical tag

خبر خوب این است که اکثر CMS ها این ویژگی را در خود دارند یا حداقل پلاگین هایی در دسترس دارند که بیشتر فرآیند را

خودکار می کنند. اگر از CMS استفاده نمی کنید ، Google (و سایر موتورهای جستجو) مدیریت فرآیندهای خاصی را برای این

کار دارند از جمله:

  • استفاده از ریدایرکت 301.
  • با استفاده از Google Webmaster Tools برای تعیین نحوه مدیریت پارامترهای خاص URL.
  • افزودن هدرهای HTTP با استفاده از PHP و یا htaccess.

اگر سایت شما محتوای یکسانی را در http و https ارائه می دهد و صرف نظر از اینکه www شامل شود یا خیر ، ممکن است

بخواهید دامنه ای را از طریق Webmaster Tools یا ریدایرکت 301 تنظیم کنید.

اشتباهات رایج در اجرای تگ canonical

تنظیم صفحه اصلی به عنوان URL ارجح

بعضی اوقات ، صفحه اصلی شما URL ارجح است ، اما در موارد زیادی وجود ندارد. اگر تمام صفحات کانونیکال شما به صفحه

اصلی سایت اشاره داشته باشند ، باعث خواهد شد صفحات دیگر به عنوان کپی در نظر گرفته شوند و توسط ربات ها

گوگل ایندکس نشوند.

استفاده از چندین لینک کانونیکال

هر صفحه فقط باید دارای یک لینک canonical باشد که در آن مشخص شده باشد ، در غیر این صورت همه آنها نادیده گرفته

می شوند. این اتفاق می تواند به دلیل اجرای نادرست یک پلاگین SEO یا یک تم به طور نامناسب بدون اینکه مطلع باشید ، رخ دهد.

قرار دادن تگ rel=canonical در قسمت های مختلف

مانند نکته قبل ، اگر تک کانونیکال در هر جایی از کد ظاهر شود، همه آنها به سادگی نادیده گرفته می شوند. در حالت

ایده آل، تگ کانونیکال باید یک بار در قسمت هدر صفحه قرار بگیرد.

استفاده از Canonical Links به جای 301 Redirects

اگرچه از لحاظ سطح عملکرد لینک کانونیکال کاملاً مشابه ریدایرکت 301 است ، اما در شرایطی چنین نیستند. در حالی که

هر دو به موتورهای جستجو می گویند که چندین صفحه (یا URL) را به صورت یک صفحه واحد در نظر بگیرند ، اما ریدایرکت

301 همه ترافیک را به یک URL خاص هدایت می کند و یک تگ canonical این کار را نمی کند.

اگر ساختار سایت شما تغییر کرده باشد ، ریدایرکت 301 گزینه ارجح است ، زیرا بوک مارک ها را نیز اصلاح می کند. اگر سایت

شما دارای محتوای تکراری است می توانید از یک تگ کانونیکال برای موتورهای جستجو استفاده کنید.