سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری چیست؟-برپو سامانه تبلیغات و طراحی انلاین

سئو کلاه خاکستری چیست؟ من کاری به تعریف سایت‌های خارجی ندارم! بعد از چند سال فعالیت در زمینه تولید محتوا و سئو سایت تعریفی که می‌توانم به بهترین شکل در مورد سئو کلاه خاکستری به شما بدهم این است:

استفاده از تکنیک‌های سئو کلاه سیاه که هنوز برای گوگل قابل تشخیص نیستند و الگوریتم‌های گوگل آنها را با تکنیک‌های سئو کلاه سفید اشتباه میگیرند!

حالا بگذارید این تعریف را کمی باز کنم: سئو کلاه خاکستری دقیقا بین سئو کلاه سفید و سیاه قرار گرفته. در این نوع سئو ما از تکنیک‌های عادی سئو کلاه سفید استفاده می‌کنیم؛ اما در بخش‌هایی که تکنیک‌های کلاه سفید برای جواب دادن نیاز به زمان زیادی دارند، کمی شیطنت به خرج می‌دهیم. یعنی در چنین شرایطی به سراغ تکنیک‌هایی از سئو می‌رویم که در اصل کلاه سیاه هستند اما ما با حساسیت و تکنیک‌هایی که در اجرای آنها به خرج می‌دهیم، نمی‌گذاریم گوگل متوجه تقلب کردنمان شده و جریمه‌مان کند. بگذارید به رسم عادت یک مثال بزنم:

مثالی از سئو خاکستری

یکی از فاکتورهای اصلی بهینه‌سازی سایت موضوع مهم لینک‌سازی خارجی است. گوگل می‌گوید اگر شما یک وب سایت باکیفیت و معتبر باشید، مخاطبان و صاحب سایت‌های سطح وب به شما لینک می‌دهند. پس هرچه تعداد و کیفیت این لینک‌ها بیشتر باشد، شما هم رتبه بیشتری می‌گیرد.

اما خب در واقعیت شرایط کمی متفاوت است. به عنوان نمونه در ایران مخاطبان خیلی راغب به لینک دادن نیستند! یعنی به ندرت وب سایتی را پیدا می‌کنید که حاضر شود به رقیب خودش یا اصلاً یک سایت عادی نه چندان مرتبط به حیطه کاری‌اش لینک بدهد. در حالی که این فرهنگ در وب انگلیسی حدوداً رعایت می‌شود.

در چنین شرایطی اگر منِ سئوکار بخواهم منتظر این بمانم که کاربران وب فارسی سایتم را شناخته و به آن لینک بدهند، احتمالاً باید موهایم را هم‌رنگ دندان‌هایم کنم. پس گاهی بیخیال سئو کلاه سفید می‌شوم.

حالا در مقابل اگر بخواهم کلاه سیاه رفتار کنم؛ باید به سراغ سایت‌های سطح وب بروم و با پرداخت پول، تعداد زیادی لینک خارجی از آن‌ها بخرم. در این حالت گوگل به کمک الگوریتم‌های خودش متوجه تقلب کردن من شده و سریعاً دستم را در دست الگوریتم پنگوئن می‌گذارد تا سایتم را پنالتی کند.

پس راهکار چیست؟

راهکار همان سئو کلاه خاکستری است: در اینجا من به سراغ تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری برای لینک‌سازی می‌روم. مثلاً به جای اینکه ناگهان هزار لینک از فلان سایت بخرم (این یک تکنیک کلاه سیاه است) هر از گاهی تعداد کمی لینک در وب سایت‌های مختلف می‌خرم و به مرور فرآیند لینک بیلدینگ سایتم را جلو می‌برم! در این حالت گوگل متوجه تقلب کردن من نشده و تصور می‌کند واقعاً در حال استفاده از سئو کلاه سفید هستم. یعنی گوگل فکر می‌کند به دلیل کیفیت بالای مطالبم، وب‌سایت‌های مختلف به من لینک داده‌اند و در نتیجه رتبه‌ام را در کلمات مختلف افزایش می‌دهد.

همینجا وسط یک پرانتز باز کنم. گوگل کتابی دارد که از معیارهای رتبه‌بندی برای ارزیابانش حرف زده و گفته که به چه ویژگی‌هایی برای ارزیابی یک سایت دقت کنند.

خب، فکر می‌کنم تا اینجا به خوبی متوجه شدید که seo کلاه خاکستری چیست. در ادامه می‌خواهم به سراغ تکنیک‌های سئو کلاه خاکستری رفته و شما را با آن‌ها آشنا کنم.

تکنیک های SEO کلاه خاکستری

سئو کلاه خاکستری چیست؟

سئو کلاه خاکستری چیست؟

خرید دامنه های منقضی شده

اولین تکنیک سئو کلاه خاکستری،‌خرید دامنه های منقضی است. این روش بسیار قدرتمند اما خطرناک است که در انجام آن باید موارد زیر را در نظر گرفت.

  • 301 redirect را انجام دهید: 301 redirect می گوید که یک صفحه برای همیشه به مکان جدیدی منتقل شده است. این شیوه موتور جستجو را راهنمایی می کند تا کاربران را به مکان جدیدی هدایت کند. معمولا 90 درصد کاربران به صفحه جدید هدایت می شوند. این شیوه کمی خطرناک است و باید دامنه مورد نظر به طور کامل بررسی شود.
  • دامنه را حفظ کنید و پیوندهایی به صفحات خود دریافت کنید: با این کار دامنه حفظ شده اما می توان لینک به صفحات را تغییر داد. این روش نسبتا ایمن است و فقط از بخشی از توان دامنه استفاده می شود.
  • یک landing page در آن سایت تنظیم کنید: در این صورت بازدید کنندگان را به سایت خود هدایت کرده اید. در این باره بهتر است دامنه ای خریداری کنید که مرتبط با موضوع سایت اصلی باشد.این شیوه بسیار ایمن است و ترافیک بالایی برای سایت شما به همراه خواهد داشت.

در خرید دامنه منقضی شده باید به نکات زیر دقت کنید:

  • همانطور که گفته شد دامنه باید مرتبط باشد. به عنوان مثال اگر حوزه وب سایت و کسب و کار شما فناوری است، دامنه وب سایتی که در قبل فروشگاه لوازم آرایشی بوده، مناسب نیست. گوگل به این نکته بسیار دقت می کند. همچنین بر اعتماد بیشتر وب سایت شما در دریافت لینک های ورودی تاثیر خواهد گذاشت.
  • دامنه را از لحاظ جریمه شدن توسط گوگل بررسی کنید. همچنین می توانید از ابزارهایی مانند Google Sandbox و Penalty Checker Tool برای دانستن اینکه دامنه Deindexed (به طور کامل از Google حذف شده) ، مجاز شده (Penalized ) Sandbox است استفاده کنید.
  • استفاده از Wayback: با استفاده از وب سایت Archive.org می توانید از محتوا و فعالیت قبلی دامنه با خبر شوید. این وب سایت در زمان های مختلف از سایت های منقضی تصویربرداری می کند.
  • سطح اسپم دامنه را بررسی کنید: از ابزاری مانند OSE (open site explorer) استفاده کنید و به دنبال نمره اسپم 0-2 باشید.
  • ترافیک دامنه را بررسی نمایید. اگر ترافیک دامنه کم باشد برای خرید مناسب نیست.

با انجام توصیه های بالا، خرید دامنه منقضی شده می تواند جز سئو کلاه سفید باشد.

حساب کاربری های در شبکه های اجتماعی

اهمیت شبکه های اجتماعی برای ارتقا کسب و کار ها بسیار مهم می باشد. داشتن چندین حساب کاربری در شبکه های اجتماعی یک روش عالی برای تولید سیگنال های ایمن برای وب سایت شما است. در هر شبکه اجتماعی پربازدید چند حساب کاربری با بیوگرافی و تصویر یکسان ایجاد نمایید و به تبلیغ این حساب ها بپردازید.